Pages

Tuesday, June 26, 2012

Ujian Allah swt....

tidak ku sangka akhirnya kenangan indah  bersama barangan kesyganku lenap begitu sahaja tanpa jejak. Kesedihan ku pendamkan sahaja dalam hati dan aku yakin ada hikmah disebalik yang berlaku. Allah menguji hambanya ada sebab kerna DIA mahu menguji sejauh mana keimanan, ketabahan dan kesabaranku dalam ujianNYA. Tatkala itu jua, DIA ingin melihat adakah aku akan terus menyalahkan @ melupakanNYA. Alhamdulilah, kerna ujian ini aku semakin dekat dan aku ingin lagi mendekatiNYA dan mencintaiNYA lebih daripada segala – galanya.
Tipu jika aku tidak nangis dan ujian kali ini benar2 menguji hatiku dan ketika itu tanpa sedar air mata yg lama ku simpan akhirnya menitis. Kekuatan aku semakin down dan kenangan2 bersama mereka berlegar2 dlm fikiranku. Ya Allah, aku tak tahu sejauh mana hatiku mampu bertahan. 

Ujian 1 – 14/11/2011, antara 6.30 ptg ke atas, kecurian di rumah   
             Sesampai je aku di depan pintu rumah, ku dapati grill  x berkunci. Dlm hati kuat mengatakan arissa (housemate) dah balik. Aku seperti biasa membuka pintu dan menolak. Terkejut sekejap terlihat baju arissa bersepah2 dpn pintu rumah (Hati dh mula berdegup kencang). Still think positif mkgn arrissa nak balik kg kot (x logic cause baju bersepah). Aku masuk dgn langkah berjaga2 dan smpi ditengah2 ruang tamu hatiku makin cepat berdegup. Segera ku arahkan K.amy utk ke bilik check kalu ada something yg pelik. Mmg benar jangkaan ku yang rumah kami dimasuki pencuri. Aku segera call polis kerna tkt2 kalu pencuri tu masih ada dkt2 rumah kami. Check keseluruhan dlm bilik  & first yg aku nmpk kotak cincin yg terbuka. So maknannya cincin yg pernah ku syg diambil org. Tapi hati org yg berikan cincin itu pun sudah diambil  org 3 tahun yg lepas. Allah dah tunjukkan bukti kisah pertunangan perlu ku lupakan utk slamanya dan ku harus bukakan hati ni utk insan lain. Ku relakan pemergian cincin itu dan tuan yg pernah miliki cintaku.

Ujian 2 – sebulan selepas ujian 1, antara 7.oo ptg, kecurian di rumah     
                     Ingatkan kisah kecurian tidak ulang kembali kerna kami dah letak kunci yg sukar utk dibuka. Tetapi di ceruk manakah pencuri itu masuk???Ajaib betul la. Ketika kejadian ini aku di Putrajaya, Arissa yg call aku bgtau rumah dipecah masuk. Terkejut x terkata la sb hati dah rasa selamat tp selamat sementara. Periksa demi periksa, akhirnya dah dpt tmpt yg strategic utk mencuri iaitu grill dapur. Mmg pandai la pencuri ni dan kami jgk yg kurang bijak. Rupa – rupanya mangga pada grill dapur tu hanya hiasan shj. X ada keselamatan langsung dan kali ni brg yg mmg aku syg sb ini hasil titikpeluh aku ketika aku blaja. Aku sanggup tidur x lena dgn menjual topup utk dptkan kamera. Nasib x menyelebahi aku akhirnya ianya juga meninggalkan aku seperti cincin. Aku masih lagi blh bertahan tanpa airmata, tanpa bercerita pada ibuku. Alhamdulilah, kini rumah tu selamat dan aku selesa.

Ujian 3 – 23/6/2012, antara 1.00 – 4.00 ptg, Tesco ampang
                       Kejadian yg telah membuatkan anggota tubuh badaanku mengeletar dan air mata aku akhirnya jatuh. Kete k.amy dipecahkan dan brg yg paling aku syg, my laptop. Ya Allah, x terkata  aku dibuatnya. Nmpk aku kuat tp dlm hati aku ni terlalu sedih. Aku redha dgn Ujian Allah swt ini tp tipulah jika kata aku x lemah. Nama pun wanita lagi2 aku yg luaran kasar tp dlman sgt sensitive. Aku gagahi juga lalui hari itu tp senyumanan gelak ketawa xmampu menyembuhkan rasa sedih di hati. Aku kehilangan sesuatu yg amat ku cintai kerna utk dptkan laptop itu betapa sukarku tempuhi. Aku terpaksa menebalkan muka dgn meminta pertolongan kawanku dgn meminjam duit utk membeli laptop dan aku bayar secara ansuran menggunakan duit blaja. Aku tidak suka menyusahkan my parent dan selama ini aku blaja mmg hasil usaha duit biasiswa dan pinjaman ku. Bertungkus lumus utk aku dptkan kptsn yg terbaek. Tetapi apa akan daya my heart pergi jgk mengikut cincin dan kamera. Itulah peneman, penghibur dan pendengar cerita hatiku. Itu Diari hatiku saat aku gembira, ketawa, meminati seseorg dlm diam, muram mahupun sedih semuanya ku simpan dlm my heart. Entah kenapa aku terasa nak balik Pahang???Aku x per nah give up mcm ni..Dulu aku beria2 nak keje KL skrg????Ya Allah, kuatkan hatiku ini…..Kini aku masih dlm kesedihan dan x mampu nak ku luahkan. Rasa mcm kosong je fikiran dan otakku…. sapekah mampu temani aku seperti my heart…..Tapi aku x lupakan Allah kerana dia tetap Kekasih Hatiku smpi penghujungnya……

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...